Tuesday, July 5, 2016

Raya

   29 Ramadhan. Hari dimana dicorong radio mula berkumandang lagu raya. Sesetengah dengan rentak gembira, ada juga yang sayu membalut hati. Di dapur ada yang berusaha menyiapkan makanan tahunan. Tak lengkap katanya kalau tiada makanan tersebut di pagi raya. Jika anda duduk di suatu ruang rumah, suara kanak2 bermain riang atau orang2 dewasa berseloroh mungkin kedengaran. Sambil termenung terbayang jadual hari esok yang padat dari pagi ke malam. Patut bertandang ke rumah siapa dahulu atau patut mencuba kuih yang mana satu. Dalam lamunan itu tiba2 ada suara memanggil nama anda, argh, ini mesti suruh tolong itu ini. Dengan malas anda bangun, tersenyum mengenang keadaan sekeliling.
    Tahun ini perasaan raya yang ideal tersebut tiada. Terdengar perlahan bahagian korus lagu bertajuk kosong oleh Najwa Latif berkumandang di hati. Suasana. Itu yang berbeza sejak dua tahun di negara orang ini. Pelik kalau malam raya masyarakat Jepun membakar lemang atau bertakbir raya beramai-ramai pada saat ini. Realitinya hari terasa biasa dengan kelas dan assignment saling berganti. Daun masih hijau tergantung di pokok dan kelas esok bermula jam 9pagi.
    Sejujurnya setiap tahun perasaan sedih pasti akan hadir. Terkenang rutin yang selalu dilakukan pada tarikh yang sama setiap tahun. Post ini tak bertujuan sebagai keluhan mahupun cara untuk menyampaikan kesedihan dalam ego yang tinggi. Tapi lebih kepada cara menambah post sebab lama tak tulis apa2 dekat sini. Maaf jika ada yang ternanti sesuatu yang baru dari blog ni. Kemalasan atau ketandusan idea. Tak tahu aku nak salahkan mana satu.

Selamat Hari Raya, Maaf Zahir Batin! (2016/5/7  9.06pm  Fukui, Jepun)

No comments:

Post a Comment